top of page

Värderingarnas avgörande roll vid rekrytering för framtidens företag

En undersökning utförd av Linkedin 2023 visar att nära 9 av 10 medarbetare värdesätter att arbeta för företag som delar deras egna värderingar. Det är särskilt viktigt för Generation Z, vilka förväntas utgöra 27 % av arbetskraften i OECD-länder år 2025. Med andra ord är det avgörande att fokusera på vilka värderingar ditt företagande förmedlar.


I min artikel, ”Dags att övervinna tillväxthinder genom intern kompetensutveckling”, betonade jag vikten av att företag investerar i sina medarbetare genom kompetensutveckling för att vara den mest attraktiva arbetsplatsen. Men kompetensutveckling är bara en del av ekvationen. För att attrahera och behålla kvalificerade medarbetare måste företag även förmedla och leva upp till sina värderingar.


Att fokusera på ”employer branding” innebär att inte bara marknadsföra tjänster och produkter, utan även kommunicera företagets värderingar och kultur. Värderingarna, som är företagets själ och hjärta, behöver genomsyra allt i verksamheten. Det är viktigt att vara medveten om skillnaden mellan önskad värdegrund och vad som är den faktiska företagskulturen.


Culture add eller culture fit vid rekryteringar?

Medarbetare diskuterar företagets värderingar inför rekryteringsprocess

När det gäller att anställa medarbetare är det optimalt med någon som direkt passar in i företagets ”employer branding”. Eller?! En medarbetare som rekryterats utifrån ”culture fit”, och därmed klickar med chefen och gruppen, blir oftare lojal eftersom de kommer väl överens. Men medvetet eller omedvetet uppstår en risk för stagnation när det gäller nya perspektiv och att kunna innovera. Om ett företag i stället rekryterar utifrån ”culture add”, dvs att medarbetaren delar värderingarna men även tillför något nytt till företaget, kan det leda till andra konsekvenser. Genom All Connected-metoden breddas och fördjupas perspektiven även i rekryteringsprocessen eftersom såväl analytiskt tänkande som emotionella insikter och intuitiv vägledning involveras.


Vad blir konsekvensen om en medarbetare inte delar företagets värderingar?

En undersökning från Randstand med 35 000 deltagare visar att Sverige ligger på sjätte plats av 34 länder när det gäller ”quiet quiting”, dvs att medarbetaren fortsätter att arbeta men gör arbetsuppgifterna med minimal ansträngning eftersom de känner att arbetsgivaren inte förtjänar 100 % av deras engagemang. Detta kan bero på att medarbetaren inte upplever att företaget har uppnått till de värderingar som den anställde har.


Nästan varannan medarbetare använder sig av "quiet quiting"

I åldrarna 25-34 år har 45 % någon gång genomfört ”quiet quiting”. Kan det till viss del bero på att över en fjärdedel känner att de inte kan dela sina åsikter fullt ut och att hela 55 % upplever att de inte helt kan visa sitt autentiska jag på jobbet?


Vi står inför en tid av stor förändring och utveckling där företagets framgång kommer att bero på förmågan att attrahera, behålla och utveckla arbetskraft som delar deras vision och värderingar.


Utmaning vid digital eller hybrid arbetsmiljö

En annan intressant fråga är hur företag effektivt kan förmedla sina värderingar till en ny medarbetare i en digital eller hybrid arbetsmiljö. Det blir en extra intressant utmaning att säkerställa en stark känsla för företagets värderingar och en koppling till dess hjärta och själ.

 


________________


Linkedin, 2023. Find job opportunities with companies that share your values on LinkedIn

World Economic Forum, 2022. Gen Z and the end of work as we know it.

Randstad, 2023. Quiet quitting – så vanligt är det bland svenskarna.

Randstad, 2024. Rethinking ambitions. Workmonitor: the voice of talent of 2024.


Comments


bottom of page